Laga en nagel

Det är riktigt trist när naglarna har blivit långa och fina, och så spricker en nagel!!
Min ringfingernagel på vänster hand fick en spricka i sidan för drygt en vecka sedan. Och eftersom jag helst ville ha långa fina naglar över jul och nyår så var det bara till att plocka fram lagningskittet!
Och nu ska jag visa hur jag gjorde.





Detta behöver du:
En tepåse
Nagellim
Pincett
Sax
Grillspett i trä eller tandpetare
Poleringsfil
Underlack/överlack




Här är sprickan, vet inte om ni kan se den.





Klipp upp en tepåse.





Töm ut tebladen.





Klipp bort "sömmen".




                                 Klipp ut en lagom stor lapp. Den ska täcka sprickan och räcka några mm runt om den.





Ta fram ditt nagellim, jag använde Depends nagellim med pensel.





Limma sprickan från sidan och på nagelns ovansida.





Försök att trycka ihop nageln så att sprickan klistras igen.





Stryk lim igen på nagelns ovansida.





Placera tepåselappen över sprickan och längs med nagelkanten.





Använd grillpinnen för att få tepåselappen på plats. Tryck lätt för att fästa.





Låt torka.




Ta fram din polerfil...

 


...och buffra lätt på kanterna för att dölja skarven.





När du gjort det ser det ut ungefär så här.





Ta fram underlacket och måla kanterna....





...och ovansidan.





Klart!!!

Jag brukar lägga två lagningar för att det ska hålla bättre. Då upprepar jag med ny lapp efter jag buffrat den första lagningen med polerfilen, alltså inget lack mellan lagningarna.

Om du sen är försiktig när du tar bort nagellacket nästa gång, så kan lagningen hålla lite till.
Vill du ta bort lagningen för att göra en ny, så använd ren aceton.

Lycka till!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0